vrijdag 20 juni 2014

Twee jaar geleden bezochten we al eens het Explorations in Antiquity Center te LaGrange, Georgia. We kregen toen een triclinium te zien waar ze de mogelijkheid boden om een bijbelse maaltijd te nuttigen. Omdat we dit toen niet konden, had ik ditmaal op voorhand gevraagd of het mogelijk was om ons bij een groep toe te voegen. Vorige week kreeg ik dan bericht dat er een mogelijkheid was om bij een groep catechisten aan te sluiten.


LaGrange ligt in Georgia, met andere woorden in een andere tijdzone. Om tijdig aan te komen moesten we dan ook vroeg vertrekken. Om 05:30 was ze al niet meer te houden. Ze lag als een klein kind op Sinterklaasdag in haar bed rond te draaien. Laat staan dat er van slapen nog iets in huis komt. Om 06:00 sta ik dan maar op, ontbijten we en laden de bagage in de auto. Integenstelling tot andere lange ritten, valt ze nu niet in slaap. Ons tantje nonneke is echt wel gemotiveerd vandaag.


Om 12 uur begint dan de inwijding in een bijbelse maaltijd. We betreden het triclinium, een formele eetzaal, waar de Romeinen al liggend aan een tafel hun maaltijden nuttigden. Deze zaal is een replica van deze die ze hebben teruggevonden in Herculaneum, een oude stad vernietigd door de vulkaan Vesuvius. Gelukkig mochten we zitten en moesten we niet op onze linkerzijde liggen. Gewoon aanschuiven en starten met de maaltijd was er echter niet bij.


We kregen een introductie in het ceremonieel dat tijdens de eerste eeuw gebruikelijk was bij de joden. Al de verschillende termen die ze naar ons hoofd gooiden, ben ik al lang vergeten. De aalmoezenier zal wel in zijn haren scharten als hij te weten komt dat ik als een priester de consecratie heb uitgevoerd. De drank zegenen en drinken en daarna hetzelfde met het brood. Het enigste dat nog ontbrak was een klaroen die het Te Velde speelde. Na deze zegening moesten we één van de drie bitter smakende items in zoutwater drenken en een hap van nemen. De keuze bestond uit peterselie, ajuin of radijs. De bittere smaak refereerde naar de miserie die de joden hadden doorstaan als slaven bij de Egyptenaren en hun vlucht uit Egypte. Gevolgd door Charoset, in dit geval een mengsel van rozijnen, kaneel, noten, en appel/abrikozenmoes.


Het voorgerecht bestond uit artisjokkenmoes, olijven, druiven, rozijnen, gedroogde abrikozen, vijgen en honing. De linzensoep werd gevolgd door een salade met kippensaté. Ondertussen kregen wij een les protocol: wie zat waar en waarom. Aan de hand van deze kennis moesten we dan de tafelschikking samenstellen zoals ze bij het Laatste Avondmaal er had uitgezien. Heb ik eens goed gelachen bij al die onkunde van de Catechisten. Ik ken misschien mijn catechese niet, maar mijn tafelschikking mocht er wel zijn.


Na de maaltijd kregen wij een geleid bezoek aan het centrum. Twee jaar geleden moesten we dit alleen bekijken. Nu kregen wij interessante informatie te horen die het een en ander beter verklaarde. Gelukkig voor mij waren de dames catechisten murw geslagen van de drukkende warmte en begonnen ze niet met elkaar te discussiëren. Colette gaf wel af en toe de aanzet, maar de vis wilde niet bijten. Gewoon in een koel hoekje wachten tot ze gaar gekookt waren, was een goede strategie. Toegegeven het eten smaakte goed, madam heeft haar geamuseerd en ik heb goede punten gescoord. In mijn wereld was dit een goede dag. Me happy.

Bekijk de foto's op Picasa.

2 opmerkingen:

  1. Peter, de christelijke strateeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wijze raad van Tante Kaat: vermijd gesprekken over politiek, geld en godsdienst.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!